Bilproducenterne står til bøder for ikke at nå CO2-mål

    41

    Bilproducenterne står over for store bøder, fordi de ikke når deres 20121 mål omkring CO2-udledninger, forudsiger PA Consulting i en ny analyse.

    Konsulentvirksomheden PA Consultings årlige prognose for bilfabrikanternes præstationer mod de obligatoriske EU mål omkring CO2-udledninger tyder på, at otte ud af 13 bilfabrikanter ikke vil nå deres 2021 mål og dermed står de over for betydelige bøder.

    Det forudses, at Volkswagen, Ford, Fiat, PSA, BMW, Daimler, Mazda og Hyundai-Kia ikke når deres specifikke 2021 mål.

    Volkswagen risikerer bøder op til 1,4 milliarder euro. PSA står over for den største bøderegn baseret på EBIT (600 millioner euro, hvilket svarer til 20 procent af 2017-overskuddet).

    Toyota er den bedste udbyder i rangordningen, Renault Nissan Mitsubishi kommer ind på andenpladsen og Volvo står som nr 3 (sidste år fik den 2. plads). Ford og Volkswagen er gået baglæns og ligger nu på en 9. og 10. plads.

    Daimler og BMW gør fremskridt hen imod deres mål, og Jaguar Land Rover har stadig de højeste CO2-udledninger, men er på rette spor for at opfylde sit specifikke mål.

    Fra et regionalt perspektiv fører Norge stadig an. I Norge har man lavet en væsentlig reduktion af CO2-emissioner fra biler. Norge har reduceret emissioner fra 94,2 g CO2 / km i 2016 til 83,6 g CO2 / km i 2017. Salg af plug-in hybrider og elektriske køretøjer fortsætter med atstige og tegnede sig for 39,3 procent af den nye bil salg i 2017. Danmark kommer ind på (en knap så flot) andenplads, de er nemlig langt efter Norge. Danmarks udledninger var 108 g CO2 / km, op fra 106,8 g i 2016, og plug-in hybrid og fuldt ud elbiler er kun 0,6 procent af det samlede antal

    Alle andre europæiske lande ligger endnu mere bagud, og CO2-niveauet er forblevet stort set det samme eller endog stigende siden 2015. Tyskland er et af de dårligste lande, kun overgået af Schweiz i ligaen.

    Michael Schweikl, CO2 ekspert hos PA Consulting, siger:
    “Bilproducenter er løbet tør for tid til at forbedre ydeevnen hurtigt nok til at undgå bøder. Marketing-, salgs- og prisstrategier, der øger udnyttelsen af ​​køretøjer med lav udledning, vil være afgørende for at få producenterne tættere på deres mål.”

    Den verdensomspændende harmoniserede Light Vehicle Test Procedure (WLTP) cyklus vil gøre det endnu sværere at nå målene. WLTP, som er en del af 2021-regulativerne, introducerer mere realistiske testbetingelser, der giver et mere nøjagtigt grundlag for beregning af brændstofforbrug og CO2-udledning. Det forventes, at det vil øge CO2-udledningen med i gennemsnit 20 pct.

    Michael Schweikl, PA Consulting:
    “Bilproducenter skal se længere ud i horisonten – længere end 2021. Europa-Parlamentet har stemt for nye regler, der vil tvinge bilproducenterne til at reducere deres 2020 CO2 mål med 40 procent inden 2030. Den endelige aftale kunne være tættere på et kompromis på 35 pct. reduktion inden 2030, hvis alle EU-interessenter er enige om dette seneste forslag fra miljøministrene.

    “Som sådan står bilproducenterne over for en enorm ændring i, hvad de gør, da de flytter fra den gamle teknologi af forbrændingsmotorer til elmotorer med lav udledning. Men mens den meget spændende teknologiske udvikling er i gang, skal producenterne ikke undervurdere kompleksiteten, omkostningerne og de kulturelle ændringer, der kræves .”

    Kilde: Pressemeddelse fra PA Consulting