DSV/CEO: Fyringer er det mest ansvarlige

    Transport- og logistikgiganten DSV Panalpina står midt i en udfordrende tid, hvor coronaviruspandemien har betydet, at selskabet med direktørens egne ord har skullet omstille sig nærmest fra dag til dag og håndtere udfordringer, som aldrig er set før.

    – Men det er også nu, at man som ledelse skal “step up to the plate” og vise sit værd. Det kan være let nogle gange, når det går godt, men her har vi virkelig skullet anstrenge os for at blive ved med at levere de løsninger, som vores kunder har forventet, siger Det siger Jens Bjørn Andersen til Ritzau Finans.

    DSV Panalpina har som en konsekvens af coronakrisen og deraf nedsatte aktivitetsniveauer iværksat initiativer, der skal tilpasse kapaciteten og skære omkostninger med 1,4 mia. kr. årligt.

    – Hovedparten af besparelserne kommer fra en reduktion i det samlede medarbejderantal i DSV, siger Jens Bjørn Andersen.

    Han bekræfter, at omkring 3000 medarbejdere skal afskediges, hvoraf 2 pct. berører den danske del af forretningen.

    – Det er desværre det, der er tilfældet, og det er ikke noget, vi tager let på, men omvendt mener vi også, at det er det mest ansvarlige at gøre, når vi ser ind i en meget usikker periode, hvor vi forventer en markant reduktion og en blivende aktivitetssvækkelse i markedet, fordi verden falder i recession, forklarer Jens Bjørn Andersen.

    Han fortæller, at afskedigelserne vil være bredt funderet i forhold til markeder, divisioner og funktioner.

    DSV Panalpina er til stede i over 80 lande og beskæftiger globalt set omkring 60.000 medarbejdere.

    – Vi har dyb respekt for, at det er et stort tal (de 3000 der skal afskediges, red.), men det bliver lidt mindre dramatisk, når man ser på organisationen som helhed, end når man ser på tallet alene, siger direktøren.

    Ud over afskedigelser vil transport- og logistikselskabet også finde besparelser ved at se på en række eksterne omkostninger, som kan skæres fra.

    Det kan blandt andet dreje sig om at se på mulighederne for at indgå længere lejeaftaler om kontorer og terminaler til gengæld for en reduktion i huslejen samt eliminere konsulenthjælp på nogle projekter.

    Der ventes omkostningsudgifter på omkring 1 mia. kr. i 2020 til initiativerne.

    Jens Bjørn Andersen fortæller, at kapacitetsjusteringerne vil være afsluttet, når året er afsluttet.