Investorer sender ESG ind i top tre over vigtigste parametre

    Miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG) ligger i top tre, og dermed højere end gebyrer, over de vigtigste parametre for de globale investorer i deres bedømmelse af kapitalforvalterne. Kapitalforvalterne overgår samtidig investorernes forventninger til både ESG og risiko/afkast, men lever ikke op til forventningerne i forhold til operationel styrke, gebyrer og makroøkonomisk samt politisk miljø. Det viser en ny rapport, ”AWM revolution: Investor perspectives”, udarbejdet af PwC.

    PwC’s rapport er baseret på svar fra 750 institutionelle investorer samt 10.000 private investorer verden over. Undersøgelsen viser bl.a., at det er lykkedes for kapitalforvalterne at overgå både de private og de institutionelle investorers forventninger inden for områderne ‘risiko/afkast’ og ESG’, der samtidig ligger blandt de tre vigtigste parametre for investorerne:

    “I takt med at kundernes personlige interesser og værdier fortsat er vigtige for, hvordan de investerer deres penge, er ESG-investeringer nu blevet et ‘must’ og ikke bare ‘nice-to-have’, når investorerne skal sammensætte en investeringsportefølje. Undersøgelsen understreger, at ligesom virksomhedernes ESG-resultater følges nøje af analytikere, er dette nu en høj prioritet for specielt de store industrielle investorer verden over samt for private investorer,” udtaler Niels Larsen, partner i PwC.

    PwC’s undersøgelse viser desuden, at institutionelle investorer klart vurderer ‘operationel styrke’ som den vigtigste parameter – efterfulgt af ikke overraskenderisk/return, og med ESG på tredjepladsen. Operationel styrke dækker ikke kun over systemer og processer, men bl.a. også datakvalitet, rapportering og risk management. For private investorer betyder makroøkonomi og politisk miljø mest efterfulgt af relationer og risk/return.

    “Med tanke på, at der er tale om en global undersøgelse, er det udtryk for, at mange er bekymret for den nuværende økonomiske og politiske udvikling på afkastet, og dermed træder ESG lidt i baggrunden, men dog ikke for investorer i Europa, Nordamerika og Asien,” siger Niels Larsen.

    Behov for flere investeringer i teknologi

    Ifølge PwC’s undersøgelse mener de private investorer desuden, at kapitalforvalterne bør gøre en mere aktiv indsats på området ‘relationer’, dvs. relationen til dem som kunde og den service, som tilbydes. Samtidig viser undersøgelsen, at der blandt de institutionelle investorer er en bekymring, når det kommer til parameteren ‘operationel styrke’. Ifølge PwC kan teknologi være en del af løsningen, både hvad angår relationer og drift. Det skyldes bl.a., at betydningen af teknologiske servicemuligheder og ESG bliver større og større for investorerne, som samtidig er opmærksom på den stigende konkurrence og dermed også et stigende krav til lavere omkostninger og effektivitet.

    “Mens investorerne er bekymrede for, om visse kapitalforvaltere er stærke nok operationelt, når det bl.a. gælder teknologi, rapportering, datakvalitet, governance og risikostyring, åbner disse svagheder på driftssiden samtidig dørene for Big Tech og Fintech-virksomheder, som kan søge partnerskaber med udvalgte kapitalforvaltere. Målrettede alliancer, opkøb af teams eller mindre virksomhedsopkøb kan være en genvej til at erhverve de talenter og de teknologiske kompetencer fx inden for AI, der skal til for at kunne leve op til investorernes forventninger,” siger Niels Larsen.

    At forblive konkurrencedygtig i en udfordret branche for kapitalforvaltere kræver – udover at være konkurrencedygtige på de grundlæggende parametre risk/return og gebyrer – et knivskarpt fokus på kundeoplevelsen, en god datastrategi (inkl. ESG-understøttelse) samt en skalérbar drift. Dette kræver en enkel eller fuld integreret infrastruktur og et centraliseret data management system samt brug af ny teknologi.

    “Vi kan konstatere, at der er en fortsat bevægelse væk fra egenudviklede grundsystemer over mod standardløsninger for at kunne følge med den teknologiske udvikling – suppleret med specifik udvikling til understøttelse af analyse, kundeservice og compliance fx. ved brug af AI. En eksekvering af dette kræver andre typer af teknologiske kompetencer, end der normalt ses i branchen for kapitalforvaltning,” slutter Niels Larsen og henviser til en tidligere PwC-undersøgelse, “The productivity agenda: Moving beyond cost-cutting in financial services”, der viser, at den største barriere mod digitalisering ikke er teknologi, men medarbejdere med de rette kompetencer.

    https://www.pwc.dk/da/presse/meddelelser/2020/investorer-sender-esg-ind-i-top-tre-over-vigtigste-parametre.html