Boganmeldelse: Udsagnet ”du er en original” har for de fleste en negativ klang. Men for den amerikanske professor på Wharton Universitet, Adam Grant, er originaler nogle af de vigtigste personer, når det drejer sig om at skabe forandring og udvikling, også i erhvervslivet.

Med begrebet ”original” mener han ikke en skør kugle, men en person, der går imod alt det konforme og selvfølgelige ved at stille spørgsmål, og som dykker ned i det oprindelige eller kernen. En original betyder også en person, der er unik, og som adskiller sig fra andre, som regel i en positiv betydning. En person, der har betydelig evne til at være initiativrig og opfindsom.

Det mest interessante i Adam Grants bog ”Originals” er dog, at det ikke kun er en ekstremt lille gruppe mennesker, der er originale – eller født originale. At være original er lige så meget en tilstand – noget man kan tilegne sig. Derfor kan stort set ethvert begavet og fremmeligt væsen skabe de forandringer, der kendetegner originale mennesker. Derfor er hans beskrivelse af originale – og originale ideer – noget, der vedrører hver eneste erhvervsleder – og mange andre.

Det er heller ikke uden grund, at den daglige leder af Facebook, Sheryl Sandberg, har skrevet forordet til bogen. Som hun skriver: ”Adam Grant viser, at enhver af os kan styrke vores kreativitet. Han viser også, hvor vi kan identificere virkeligt originale ideer. Han viser os, hvornår vi skal stole på vores mavefornemmelser, og hvornår vi skal lytte til andre.”

Og så hæfter hun sig ved noget overraskende: Somme tider er det klogt at vente på det rette tidspunkt, før man handler. ”At trække tiden ud kan være godt.” De fleste vil korse sig over den udmelding. Men det er et af kernebudskaberne i ”Originals.” Skal man virkelig skabe gennembrud, sker det ikke ved en enkelt idé, der skal gennemfø-res i huj og hast. Somme tider skal man bearbejde ideen grundigt. Somme tider skal en organisation bearbejdes, før den er modtagelig for en revolutionerende idé, så den originale skal også have tålmodighed.

Han citerer den store sydafrikanske leder Nelson Mandela for at sige, at mod ikke er fraværet af frygt. ”Den modige er den, der nok føler frygt, men som kan erobre den.” Det er ofte tåber, der presser på for at få deres geniale idé virkeliggjort.

Han mener, at det kræver en omfattende produktion at lave noget originalt, som når kunstnere laver hundredvis af skitser og værker, før de når dét, de bliver kendt for i eftertiden – som med Picasso og da Vinci

Han skelner desuden mellem dem, der som Albert Einstein intuitivt skaber en revolutionerende teori eller et produkt, og dem, der via eksperimenter møjsommeligt arbejder sig frem til en løsning, der er original – og underbygget.

Han mener, at det kræver en omfattende produktion at lave noget originalt, som når kunstnere laver hundredvis af skitser og værker, før de når dét, de bliver kendt for i eftertiden – som med Picasso og da Vinci. Picasso malede 1.800 billeder og lavede 12.000 tegninger. Originale kommer ikke sovende til deres succes.

Et eksempel er det to-hjulede stå-oprejst transportmiddel, Segway, der er opfundet af et geni ud over det almindelige, Dean Kamen. Appels stifter, Steve Jobs, var henrykt, da han prøvede Segway og troede, det ville blive fremtidens transportmiddel i byerne. Men det blev et flop trods den enestående teknologiske kvalitet. Som en investor sagde: Hvor skal man have sin indkøbspose? Alene dét viste begrænsningen på Segways udbredelse. Somme tider er det de enkle spørgsmål, der skal til for at vurdere originalernes ideer.

Han nævner et eksempel med fire unge amerikanere, der lavede et brillefirma, som solgte briller online, Warby Parker. Ingen af de fire havde forstand på briller, optik, virksomhedsetablering eller markedsundersøgelse. Men de var irriterede over at skulle betale mere for et par briller end for en iPhone, når det var muligt at producere og sælge briller for en tiendedel af prisen. De tog sig god tid til at afprøve ideen. Det originale var, at de turde gå op imod det dominerende selskab, det europæiske Luxottica, og dermed imod hele markedets konventioner og fordomme. De fik enestående succes. Regler er ikke naturgivne. De er fastlagt af mennesker. Derfor kan de ændres, som Grant skriver. Det sker også i den politiske verden, som da Martin Luther King stillede sig op mod en racistisk lovgivning og formåede at tale til befolkningens hjerte. Netop dét er kernen i det originale, siger Grant, for enhver leder, der vil skabe forandring: Man kan ikke true nogen til at bryde normerne eller følge lederen. Man skal forstå at gribe deres sjæl og overbevise dem om, at fremtiden er en helt anden end den vanlige. Står man overfor en trussel, er det som regel den positive tro på en ny fremtid, der får mennesker til at gå i en ny retning.
Originals, Adam Grant, 322 sider, WH Allen, 115 kr. i Politikens Boghandel.