Interview: Jyske Bank tager initiativer i ny CSR-strategi, der både skal forbedre tilliden til den finansielle sektor samt give investorer og analytikere mere kvalitet og transparens i ESG-informationen fra Jyske Bank.

Strategien forankres i direktionen. Repræsentantskabet, der vælges af aktionærerne, inddrages nu meget mere aktivt. ”Den finansielle sektor og hele erhvervslivet står i en tillidskrise, og det har vi også et ansvar for,” siger Lene Hjorth, afdelingsdirektør for koncern CSR i Jyske Bank.

ØU: Jyske Bank har iværksat ny CSR-strategi. Hvad er baggrunden for at styrke det forretningsdrevne samfundsansvar?

LH: ”Vi mærker en meget stor efterspørgsel for flere informationer om vores CSR-indsatser og også om compliance-spørgsmål. Det er faktisk fra alle stakeholders, som i stigende grad er optaget af samfundsansvar og hvordan vores forretning har en påvirkning på samfundet. Vi styrker vores CSR-strategi gennem bedre rapportering og flere nøgletal på fx klima og miljø, anti-korruption og menneskerettigheder. Dertil kommer, at Jyske Bank har tradition for at arbejde meget lokalt med CSR gennem sociale projekter. Kommunikationen om det vil vi gerne udfolde mere og nå flere mennesker gennem bl.a. små film.”

 

Det er vist ikke overraskende, at især den finansielle sektor står i en tillidskrise. Tilliden skal genskabes, og det har vi også et ansvar for

 

Hvad vil I gerne opnå med de nye indsatser?

”Det er vist ikke overraskende, at især den finansielle sektor står i en tillidskrise. Tilliden skal genskabes, og det har vi også et ansvar for, selvom vi ikke direkte har været involveret i nogle af de store sager, som sektoren er ramt af i øjeblikket. ”

Men også Jyske Bank er ramt, idet I i sidste måned fik påbud fra Finanstilsynet i forhold til jeres hvidvaskpolitik?

”Det er rigtigt og påbuddet tager vi alvorligt, men påbuddene handler ikke om konkrete hændelser, men om at styrke vores processer for bl.a. risikovurdering. Vi skal naturligvis leve op til de krav, tilsynet har til os.”

Hvordan arbejder I internt med den nye CSR-strategi i forhold til beslutningsprocesser?

”Koncern CSR er ansvarlig for aktiviteter, rapportering og implementering af direktionens strategiske beslutninger og refererer direkte til vores CEO Anders Dam. Vores CSR-styregruppe mødes fire gange årligt, og gruppens formål er at lægge forslag op til direktionen. Som noget nyt involveres nu også vores repræsentantskab, der vælges af vores aktionærer, i CSR-dialogen, idet jeg har været rundt i koncernen og orientere dem om vores CSR-tiltag.”

Hvilke nye markedsrettede tiltag vil vi se fra Jyske Bank som følge af den nye CSR-strategi?

”På investor- og analytikersiden har vi målrettet vores indsats mod ESG-ratingbureauerne. De spiller en større rolle for både os og de finansielle markeder end tidligere. Det er et stort arbejde, men vi gør en indsats for at sikre, at de forstår vores forretning. På erhvervskundesiden er vi blevet mere aktive ved at foretage CSR-tjek. Det gør vi både for at risikominimere, men også for at hjælpe kunderne med at se potentiale i forretningsdrevet samfundsansvar. På investeringsproduktsiden sker der meget i øjeblikket, hvor kunder orienterer sig mere mod ansvarlige investeringer. Det kigger vi også på.”

Jyske Bank har tradition for at tage udgangspunkt i et lokalt engagement. Vil det fortsætte på samme måde?

”Ja, vi vil fortsætte med at arbejde med og fortælle om vores engagement i fx FødevareBanken, MurMal og NaboRum. Men vi flytter kommunikationen fra tekst til video, fordi vi blandt andet gerne vil have flere, især blandt medarbejderne, men også kunderne til at interessere sig for CSR. Og så hænger det sammen med den tillidskrise, jeg nævnte. Et godt sted at starte for at genskabe tilliden til sektoren er at begynde med dem, der er tæt på os. Det er medarbejdere, kunder og andre samarbejdspartnere. De læser ikke CSR-rapporter og derfor har vi haft et behov for at fortælle om vores resultater på en ny måde.”

Hvilke helt konkrete forretningsmæssige parametre måler i CSR-strategien op på?

”Vi har jo sat mål op for hver af vores CSR-indsatser. Dem skal vi jo stå på mål for, så vi virkelig kan være med til at gøre en forskel. Desuden er Jyske Bank netop blevet kåret som den mest populære bank set med finansansattes øjne. Den position vil vi gerne bevare. Vi tror på, at tillid og ansvar er konkurrenceparametre, og det vil kun blive skærpet i de kommende år. Så vi holder fast i vores samfundsansvar om at involvere os i klima- og miljøagendaen gennem blandt andet FødevareBanken og i projekter i lokalsamfundet, men øger samtidig kommunikationen til kunder og investorer med mere målrettet og relevant information.”