Under coronakrisen er elbilsalget fordoblet, imens de konventionelle biler har oplevet et dramatisk fald. Andelen af nyregistrerede elbiler slog i første kvartal 2020 rekord.

På mange måder har COVID-19 antydet kursen for Klimarådets forslag om at stoppe al salg af benzin- og dieselbiler for at sikre, at én million elbiler kommer på gaden inden 2030.

Det handler ikke om ny teknologi, bedre batterier eller favorabel lovgivning, men om nye behov, grønne billån samt ændret forbrugeradfærd. Udviklingen skal dog tages med forbehold, siger ekspert.

Klimarådets plan for indfrielse af regeringens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 indeholder et ambitiøst mål for et øget antal elbiler på gaderne i Danmark.

Klimarådet nævner elbiler hele 206 gange i sin rapport, og foreslår at der i Danmark i 2030 skal køre mellem 1 og 1,5 millioner elbiler på gaderne.

Hvis det realiseres, vil CO2-reduktionen herfra dække over næsten tyve procent af Klimarådets samlede reduktionspotentiale fra velkendte teknologier.

Andelen af solgte elbiler er i forhold til salget af benzin- og dieselbiler under Coronakrisen fordoblet. Salget af benzin- og dieselbiler er faldet drastisk – fra 63.866 i 1. kvartal sidste år til 44.816 i samme kvartal 2020.

Men det er bemærkelsesværdigt, at salget af elbiler i samme periode er fordoblet. Nyregistrerede elbiler steg fra 987 sidste år til 2134 solgte, og andelen af nyregistrerede elbiler udgør aktuelt 4,7 procent af det samlede salg, hvilket er det højeste niveau nogensinde.

COVID-19 krisen har dermed allerede sat sit tydelige præg på bilmarkedet i grøn favør, hvor elbilkøbere ikke ser ud til at være påvirket af coronakrisen. Selvom en række afgiftsordninger, som favoriserer elbiler, er blevet forlænget, kan det næppe forklare hele udviklingen. Den tidligere ordning for lempelige registreringsafgifter er blot forlænget ét år.

Forklaringen skal altså søges andre steder, lyder en ekspertvurdering:

”Den grønne dagsorden er stærkere, end man måske skulle tro. Og stærke strømninger kan få medvind under kriser. Det ved vi bl.a. fra finanskrisen. Samtidig oplever mange måske ændringer i behov under nedlukningen pga. coronakrisen. Og så har markedet set grønne billån, der også har givet forbrugerne et konkret incitament til at fremme en mere bæredygtig købsadfærd”, vurderer forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen.

 

stærke strømninger kan få medvind under kriser. Det ved vi bl.a. fra finanskrisen

 

 

De grønne billån blev for alvor lanceret i efteråret 2019 og udløste bl.a. en priskrig blandt flere finansielle institutioner, der pressede renten helt ned i nærheden af nul procent. Nordea oplyser, at de siden november 2019 har udbetalt 44 grønne billån svarende til et samlet udlån på 15 mio. kroner.

Andelen af elbiler har gennem det sidste år været svagt stigende, viser Økonomisk Ugebrevs KlimaBarometer. Men selv 2134 solgte elbiler på et kvartal er ikke udtryk for et gennembrud. Klimarådet konstaterer da også, at ”salget af elbiler i Danmark går stadig trægt.”

Derfor skal man også tage udviklingen med forbehold, mener professor i økonomisk psykologi ved Aarhus Universitet, John Thøgersen.

”Antallet af solgte elbiler i Danmark er stadig på et lavt niveau, hvilket gør det svært at konkludere ret meget, og tallene følger ikke den generelle tendens. Når det er sagt, så kan en årsag være, at den grønne forbrugsbølge stadig er drevet af ”early adopters.” De er ofte veluddannede og tjener mere end gennemsnittet, og er måske derfor ikke helt ramt så hårdt af krisen. Desuden kan der være ventetid på nogle typer af elbiler, og derfor kan de være bestilt, før coronakrisen var erkendt”, siger John Thøgersen.

Klimarådet peger også på andre udfordringer for elbilsalget, hvis den danske bilpark for alvor skal elektrificeres. Og klimarådet er faktisk ret kontante i deres udmelding.

”Det bør hurtigst muligt annonceres, at der fra 2030 iværksættes initiativer, så der reelt ikke længere sælges personbiler, som helt eller delvist drives af benzin eller diesel, hvilket dermed inkluderer opladningshybrider”, skriver klimarådet.

Udviklingen på bilmarkedet under coronakrisen viser dog også ændringer i adfærd og købsmotiver. Et velkendt formuleret problem er bl.a. elbilens manglende rækkevidde. Det problem har under coronakrisen fået ny mening.

Og netop ændringer i adfærd er også et helt centralt element i Klimarådets rapport, og måske endda en større barriere end noget andet i relation til at nå 70 procents CO-reduktion i 2030.