Bankeksperten John Norden efterlyser langt større samfundsansvar fra de danske banker. Fem ud af ni større danske banker dumper i større eller mindre grad i etik og moral. Sådan lyder konklusionen i survey, med vurderinger fra 680 erhvervsfolk og investorer.

To ud af tre erhvervsfolk og investorer vælger bank blandt andet ud fra deres opfattelse af bankens etik og moral. I Økonomisk Ugebrevs survey om etik og moral i dansk erhvervsliv med 680 svar fremgår det meget klart, at danskerne ikke er ligeglade med om ”deres” bank har en god etik og moral – eller det modsatte: 23 procent svarer, at deres bankvalg ”i høj grad” er påvirket af det, og andre 42 procent svarer ”ja, i nogen grad.” Kun 17 procent svarer, at det ikke har nogen betydning for deres bankvalg.

Økonomisk Ugebrevs survey viser, at kun fire ud af de ni større banker får en samlet vurdering ”over middel” i forhold til respondenternes vurdering af den enkelte banks etik og moral. Topscorerne er Arbejdernes Landsbank og Ringkøbing Landbobank, med en score omkring 3,5 på en skala fra 1-5, hvor 3,0 altså er en neutral karakter.

Min erfaring er, at virksomheder i endnu højere grad end private, ikke vil acceptere at samarbejde med banker, som ikke har orden i moralen og etikken

I bunden af ranglisten ligger Nordea med Saxo Bank meget tæt på, med en score på kun ca. 2,2 – og altså et godt stykke under den neutrale karakter på 3,0. hele 31 procent – eller 195 respondenter – giver Nordea bundkarakteren 1, altså en vurdering af banken med en lav etik og moral. Danske Bank indtager en placering som den af de større banker, som har den tredjelaveste etik og moral i sin forretningsførelse, og lige efter med lidt bedre vurderinger kommer Nykredit Bank og Jyske Bank – der altså alle ligger under middelkarakteren 3,0.

Bankeksperten John Norden, indehaver af Mybanker og NordenCEF, er ikke i tvivl om, at dårlig etik og moral koste bankerne kunder. ”Min erfaring er, at virksomheder i endnu højere grad end private, ikke vil acceptere at samarbejde med banker, som ikke har orden i moralen og etikken. Mange virksomheder vil simpelthen ikke knyttes til samarbejdspartnere, som ikke lever op til deres egen standard og retningslinjer for samfundsansvar og god opførsel.

Virksomhederne fokuserer jo mere og mere på, at deres samarbejdspartnere og leverandører agerer etisk korrekt, fordi de på en måde hænger sammen. Samarbejder man med de forkerte, kan det gå ud over en selv. Så jeg er ikke i tvivl om, at de seneste års skattelysager i bankerne har kostet kunder. Jeg er helt sikker på, at Nordea og Danske Bank har mistet kunder på den konto. Der har været kunder, som har sagt ”nok er nok. Men problemerne stikker langt dybere end de velkendte sager i medierne,” siger John Norden.

Han vurderer, at bankerne skal være langt mere offensive i deres tilgang til samfundsansvar, og at det i dag ikke er tilstrækkeligt blot at ”opføre sig pænt.” ”Bankerne mener, at de blot skal levere god bank til danskerne. Mit svar er: Nej. De skal lave god bank for at overleve. I dag ser vi de store banker løbe fra deres samfundsansvar. De skal tænke ud over blot at drive deres forretning. De skal tænke langt bredere på, hvad de kan gøre godt for samfundet.”

S: Vi skal slå hårdere ned på dårlig etik i banker
Socialdemokratiets erhvervspolitiske ordfører Thomas Jensen ønsker mere håndfaste redskaber fra myndighedernes side i forhold til uetiske banker. Han er ikke overrasket over konklusionerne i Økonomisk Ugebrevs survey om etik og moral i erhvervslivet:

”Set i lyset af Panama-afsløringerne i Nordea og Danske Banks hvidvaskningssager, så kommer det ikke bag på mig, at folk svarer sådan. Jeg tror, der er brug for, at de store banker begynder at hanke op i sig selv og se på etik som andet end et punkt på CSR-rapporten. Put your money, where your mouth is, som man siger på engelsk.”